dimecres, 9 de setembre del 2009

Les Tertúlies Marineres a Sant Feliu de Guíxols.

Tornen les Tertúlies Marineres en la seva tercera temporada. Aquest cop, però, amb el valor afegit de l'espai on es desenvoluparan: la bodega d'un gran veler.

El bergantí Cyrano serà el nou marc d'aquestes trobades mensuals -cada tercer dissabte- a la seva àmplia i còmode amplia bodega. Amarrat al port de Sant Feliu de Guíxols, a tocar del Club Nàutic(41º46'44.39''N 3º02'15.33E). La seva silueta inconfusible us hi menarà sense cap problema.

El programa de temes de les Tertúlies Marineres per la temporada 2009-10 és el següent:
Quan: Tercer dissabte de cada mes.
Lloc: Port de Sant Feliu de Guíxols. Bodega del vaixell Cyrano.
Hora: 17 a 19 hores

19 setembre 2009 : Singladures d’estiu: imatges i comentaris.

Gaudim i comentem les imatges fixes i en moviment de les singladures, trobades i navegacions dels vaixells tradicionals de les nostres contrades amb la presència dels seus protagonistes. Aquests parlaran de les emocions i de les aventures viscudes de la travessa dels sardinals catalans de Calella de Palafrugell a Fornells (Menorca), la Semaine du Golfe a Mor Bihan (Bretanya), l’Encontro de Muros (Galicia) o la Trobada de Cadaqués, sense oblidar la seva presència als 100 anys navegant per la Costa Brava.

17 octubre 2009: Slow sailing (navegació tranquil·la)

A partir d’un text aparegut en el bloc El Mar és el Camí, d’en Joan Sol, dins el qual hi apareixia un manifest de la navegació tranquil·la de la navegació que inicià virtualment una tertúlia que ara volem recollir presencialment. Es tracta d’un curiós decàleg d’onze punts que podreu conèixer i comentar.

21 novembre 2009: Reserva marina de les Illes Formigues


Aquesta tardor s’ha de presentar el projecte definitiu de la Reserva Marina d’Interès Pesquer de les Illes Formigues. Un cop conegut el seu contingut és el moment de conèixer en quins aspectes afectarà a les nostres navegacions pel litoral i parlar-ne.

19 desembre 2009. Cinema i patrimoni marítim.

El més de cent anys d’història del cinema han produït centenars de metres de cel·luloide amb imatges de vaixells tradicionals del nostre mediterrani. La projecció d’un recull de fragments de diferents films introduiran imatges del passat on reconèixer diferents tipus d’embarcacions. Fes la teva aportació i comenta-la amb els demès.

16 gener 2010. Construcció amateur d’embarcacions.

Una afecció encara pionera a les nostres contrades i molt estesa en els països anglosaxons. Bastir una barca, aparellar-la i navegar pel mar és una experiència única que referma el lligam entre l’individu i el vaixell. Conèixer experiències, saber on localitzar els plànols i els models, les tècniques i els materials, és l’objectiu d’aquesta tertúlia.

20 febrer 2010. Vela tradicional i art.

El juliol de 2009 una barca tradicional participava en una acció artística a la badia de Palamós. L’artista exposava poques setmanes desprès en una instal·lació a Girona el seu treball multimèdia. Abans d’ella sobretot els pintors han expressat els seus sentiments sobre el suport de les seves teles contemplant belles barques varades a la sorra. I sovint han estat aquests els treballs que han permès de conèixer a través dels segles l’evolució de les embarcacions.

20 març 2010. Instruments de navegació: ahir i avui.

Veure un sextant sobre la coberta d’un vaixell en els nostres dies sobta. Més difícil és veure utilitzar una corredora per saber-ne la velocitat. Avui, disposant d’aparells electrònics, això es fa senzillament mirant una pantalla o petjant un botó. Però... què passaria si el sistema GPS fora desconnectat?

17 abril 2010. Les Regates de Vela Llatina a debat.

D’una banda la preocupació principal de la vela tradicional per la manca de renovació de persones coneixedores de les velles tècniques de navegació. La formació de joves dins els Clubs de Vela és un camí adequat. Les Regates són un bon incentiu per a la seva participació. D’altra banda la conservació d’un patrimoni marítim, majoritàriament en mans privades. D’unes barques amb molts anys a les seves quadernes i construïdes per a finalitats molt diferents a la competició. La tertúlia està servida.

15 maig 2010. Seguretat i salvament marítim.

A l’inici de la temporada d’estiu parlem de la seguretat a la mar. Cada any augmenten el nombre de rescats que han d’efectuar els serveis de Salvament Marítim al nostre litoral. Bon nombre de les seves intervencions es produeixen per fallades mecàniques degudes a manca de manteniment.

19 juny 2010. Equipament bàsic de les barques.

Els vaixells d’eslores superiors a 6 metres passen un seguit d’inspeccions periòdiques. Els d’eslora inferior ho fan un sol cop i tenen un certificat de seguretat indefinit on s’hi fan constar els elements bàsics de seguretat. Però, és suficient? Elements com la ràdio, el reflector de radar, llums de navegació, elements d’insubmergibilitat per barques no cobertades, l’ús obligatori d’armilles seran a debat amb l’objectiu final de la seguretat.