divendres, 18 de juliol del 2008

Brest



En una maratoniana singladura per ruta de divuit hores ahir férem cap a la nostra vila de Palamós. En tantes hores hi ha temps de pensar i de reflexionar. La Glòria, la Lluïsa, la Mònica, en Xavi i en Jordi hem viscut una experiència que trigarem anys a oblidar. Si fa poc més o menys un any el port de la nostra vila s’omplia amb unes imatges excepcionals amb la presència de una desena llarga de vaixells de la Tall Ships Race, el que hem vist a Brest és exponencialment suggeridor. Però a l’hora és un miratge. La imatge que vèiem sobre les aigües de la rada externa del port tot i ser de debò era la excepció que confirma la regla del mal estat del patrimoni marítim. Sí més no a la mediterrània. En podem salvar el mar del Nord, on els exemples de vaixells antics d’inicis del S. XX és encara notable. Països com Alemanya, Holanda, Bèlgica, França, Escòcia, Irlanda i França disposen d’una flota d’embarcacions de mesura mitjana i gran força important. Des d’embarcacions comercials que es dediquen al xàrter pel seu manteniment i “modus vivendi”, passant per les que són propietat de les entitats que es dediquen a la conservació patrimonial i acabant en les privades, barques de 8 a 10 metres en la seva majoria, totes elles mantenen viva la flama de la navegació tradicional enfront, o perquè no, al costat dels moderns creuers globalitzats - arreu són els mateixos models - amb els seus vells aparells i velams.

De la gran festa se’n poden treure diferents conclusions.

- La gran implicació de la vila tant a nivell econòmic com a nivell de voluntariat. Centenars, per no dir milers, de ciutadans i ciutadanes que estaven al servei de tripulacions, premsa, aparcaments, vials, etc. Cal dir que tots ells es mereixen un gran aplaudiment per la seva dedicació i zel. En veure’ls no podíem evitar la imatge dels voluntaris olímpics de Barcelona’92. Però l’esforç econòmic té les seves compensacions. Abans d’ahir, la televisió regional parlava de més de mig milió de visitants que havien passat per taquilla, i que repetien la seva visita durant més d’un dia. Aquest fet vol dir ocupació hotelera total en un radi d’uns 50 o 60 quilòmetres, saturació en la restauració fins al punt de tancar locals per manca de queviures, bon nivell de vendes en les botigues pròximes a la manifestació, etc.

- El marc on es fa la festa, la zona del port comercial i port vell, es posa totalment a disposició d’aquesta. Aquest fet no és senzill, ja que a l’interior de la zona tancada -l’accés a la festa era de pagament pel públic- hi conviuen empreses, botigues, hotels i vivendes. Però per altra banda els contraforts de la vila amb un fort desnivell sobre l’espai de la fira proporcionen un mirador que permet - a més de fotos magnífiques - admirar el conjunt de la festa amb una bona perspectiva. El mateix mirador s’omple cada nit de milers de vilatans que volen presenciar els castells de focs i les parades navals.

- En l’àmbit naval podem distingir diferents nivells. D’una banda pocs grans vaixells degut a la coincidència de dates amb la Tall Ships Race d’aquest any. La presència del gran vaixell rus de quatre pals “Krusenshtern”, el “Nircea” romanès o del “Cisne Blanco” brasiler, tots ells vaixells escola de la marina militar, eren les úniques excepcions. Per altra banda l’estol de goletes i bricbarques, superior a la seixantena. amb gran presència dels Països Baixos, Alemanya, Regne Unit o Suècia, a més de l’amfitriona França. Segueixen les barques de entre 15 i 25 metres típiques de la zona com els dundee, els llagosters, els quetxs,... I per acabar les petites flotes d’Irlanda, Vietnam, Croàcia, Suècia, Madagascar, Galícia, i de la costa mediterrània -allà anomenades Caramed (Caravana Mediterrània), que abastava barques de Catalunya, el Sud de França i Itàlia. En total prop d’un miler d’embarcacions inscrites i -exceptuant algunes absències conegudes com la de la “Felicitat” del Museu de la Pesca de la nostra vila- navegants per les aigües atlàntiques. Una bona mostra de la navegació tradicional d’arreu del món amb absències remarcables com la dels Estats Units, la Magrebí o la de Polinèsia per posar alguns exemples.

- La magnitud de la festa és potser un dels seus propis enemics. Una certa desatenció de les embarcacions més petites - ho hem patit en carn pròpia- es fa palesa en aspectes tant sensibles com la restauració. En l’exèrcit de visitants del cap de setmana que s’allarga a dilluns per la Festa Nacional, fou del tot impossible aconseguir dinar o sopar en algun dels restaurants i carpes muntades per les delegacions estrangeres. Trobàrem a faltar un espai on seure i dinar o sopar les tripulacions de les flotes més petites reservat a aquestes. És cert que és difícil de fer feliç a tothom, però aquest ha estat potser un dels punts febles de tant magna organització.

- La durada de la festa, una setmana, es fa llarga. Si més no per les petites embarcacions amb un radi de navegació més curt. S’arriba a fer reiterativa la navegació del “vire-vire” i en les sortides a l’exterior de la rada el temps i l’onatge produïts per les embarcacions de suport suposen un problema.

La conclusió de tot plegat és que Brest és un esdeveniment important i necessari per mantenir l’esperit de la navegació tradicional. Les embarcacions petites serveixen per fer créixer el nombre total de vaixells inscrits, però no és una festa per elles. El comentari unànime de la nostra delegació és que seria preferible de participar en un vaixell més gran per tal de poder fer la vida a bord i en els molls, intercanviant experiències, festa, gastronomia, vi i tot allò que calgui amb les embarcacions amb qui et trobes abarloat. Potser d’aquesta forma una setmana de “trobada” es faria menys llarga. Amb tot, ens acomiadàrem amb un “au revoir” l’any 2012.

Salut!

divendres, 11 de juliol del 2008

Naufragi del Thopaga a Brest.


Us transcrivim l'informació arribada per diferents camins a la nostra entitat relacionada amb el naufragi d'una de les darreres goletes mediterranies bastides als Països Catalans: la Thopaga. Realment una molt mala notícia pel món de la navegació tradiconal.


miércoles, 9 julio, 2008 9:05Esta no es una buena noticia. En absoluto. Han pasado ya 24 horas desde que supe queel pailebote «Thöpaga» de Nicole y Gerald se había hundido frente a las costasbretonas, y aún no consigo hacerme a la idea.A estas horas os supongo a todos ya informados del accidente. Sólo los que comovosotros lleváis años batallando en la recuperación del patrimonio marítimo, podéishaceros una idea bien real de lo que representa esta pédida sobretodo para Nicole yGerald, y también para todos nosotros.Lo único que alcanzo a decir es que hemos de ponernos a su lado y cada uno desde susitio y como buenamente pueda y sepa, les ayude a hacer más llevadera esta pérdida.Un saludo.Josep-Anton Trepat


Este es el enlace a la pàgina web de Nicole y Gerald:

En aquesta adreça hi trobareu les declaracions de Nicole (en francés) en tocar terra l'helicòpter que rescatà part de la tripulació:


Esto es lo que publica hoy el «Diario de Ibiza»:El pailebote `Thopaga´ se hunde frente a las costas francesasLa embarcación, que se dirigía a la ciudad francesa de Brest para un encuentro debarcos, sufrió una vía de agua a las 3 de la madrugada. Sus nueve tripulantessaltaron a una balsa hasta que los rescataronParís / Eivissa Efe / N. G. G.El `Thopaga´, pailebote de madera de dos palos con base en Eivissa, se hundió en lamadrugada de ayer frente a las costas de Bretaña, al noroeste de Francia, trassufrir una vía de agua cuando se dirigía a la ciudad francesa de Brest paraparticipar en una concentración de barcos. Los nueve tripulantes de la embarcaciónpudieron saltar sin sufrir daños a una balsa hasta que fueron rescatados.Según la Prefectura Marítima del Atlántico, se recibió una señal de socorroalrededor de las 3 horas de la madrugada procedente del `Thopaga´. Una de laspropietarias de la nave, Nicole Legler, explicó que estaban a unas treinta millas dela costa de Brest cuando «el barco cogió agua». «No sé qué ha pasado, si tocamosalgo o chocamos con algo flotando en el mar», explicó Legler, que precisó que, pesea haber navegado los últimos dos días con mala mar, en el momento del suceso estaba«todo calmado». Un portavoz de la Prefectura Marítima del Atlántico atribuyó elorigen del suceso al desprendimiento de una de las placas de madera del casco.Los tripulantes trataron de evacuar el agua, pero entraba más de la que extraían,por lo que decidieron abandonar la embarcación. Contactaron por radio con laestación de Salvamento Marítimo de Francia y saltaron a una pequeña balsa de cincoplazas que portaban para aguardar a ser rescatados. Poco después llegó unhelicóptero de la Marina francesa, al tiempo que se desvió a la zona, a unos 65kilómetros al suroeste del cabo de Penmarc´h, una embarcación de la línea BritannyFerries que navegaba desde España hasta Gran Bretaña.Cinco de los tripulantes del `Thopaga´ fueron trasladados en el helicóptero hasta elferry, que continuó con ellos su camino hacia Plymouth. El resto, los otros cuatro,fueron recogidos en un segundo viaje por la aeronave y trasladados a tierra, a unabase militar próxima a Brest, ciudad donde se encuentran en estos momentos, entreellos Legler. Los otros llegarán desde Inglaterra en otro ferry. «Nos hundimosrápidamente. Tuvimos tiempo de hacer lo necesario para coger a todos, las cosasmínimas, y saltar a la balsa. Nadie cayó al agua», afirmó la propietaria de laembarcación, que insistió en que todos estaban bien. «Fue muy doloroso verlohundirse con las velas blancas» desplegadas, recordó.El viaje a BrestEl `Thopaga´, construido en 1924, había partido de Eivissa el 23 de junio y, trashacer escala en Vigo, se dirigía al puerto bretón para participar en unaconcentración de barcos que se celebra del 11 al 17 de este mes. «La organizaciónesperaba este barco como personalidad de Balears», afirmó Legler, que recordó quetodavía cuentan con el Cala Millor, construido en Palma en 1946, cuya llegada estáprevista para hoy. «Es una pena. Desde el año 2000 [la organización] quería que el`Thopaga´ participara», insistió Legler.«Es una desgracia que no entiendo. El `Thopaga´ ha ido a Australia, ha participadoen muchos eventos de este tipo. Para nosotros y para todos es una gran pérdida»,añadió. Preguntada sobre la posibilidad de reflotarlo, la propietaria dijo queestudiarán si es posible, dado que se encuentra a bastante profundidad.El `Thopaga´ comenzó su trayectoria con el nombre de `Tres hermanos´. En 1926, losjuzgados de Águilas y Almería lo embargaron en tres ocasiones. Cuatro años después,cambió su puerto base de la Península por el de Palma, tras ser rebautizado como`Cala Tuent´. En 1932 su propietario lo vendió a una naviera que lo utilizó hasta1966, cuando fue adquirido por la armadora ibicenca Hijos de Abel Matutes Torres.Doce años más tarde, el barco pasó a manos de los actuales dueños,Circumnavegaciones, que lo rebautizaron como `Thopaga´ y lo restauraron porcompleto. Su viaje más importante lo haría en 1987, tras ser contratado para asistircomo abanderado del Comité Francés a los actos del segundo centenario de Australia,un trayecto en el que se enfrentó a duras condiciones de navegación. Tras estaexpedición, el `Thopaga´ no regresaría al puerto ibicenco hasta hace ocho años,cuando estableció su base en la isla.El pasado mes de junio, el Ayuntamiento de Vila anunció que había iniciado elexpediente para que el Consell Insular de Eivissa protegiera el pailebotedeclarándolo Bien Catalogado. Entre otros aspectos, se tuvo en cuenta la intenciónde los propietarios de conservar Eivissa como puerto de base.

dimarts, 8 de juliol del 2008

Cuadern de Bitàcola de Brest 2008 on line

Dues barques de La Mar d'Amics inicien demà dimecres dia 9 de juliol la seva peregrinació a la festa marinera internacional de Brest'08 a la Bretanya francesa. La "XERINA" i la "NENA" salvaran la distància dalt dels seus remolcs per ser batejades a les aigües bretones.
A la pàgina d'inici de la web www.lamardamics.org hi trobareu una pestanya amb el logotip de Brest'08, si cliqueu en ell podreu compartir les experiències dels navegant mediterranis a l'atlàntic. Diàriament s'hi inclouran els comentaris dels cinc expedicionaris i una selecció dels centenars de fotografies que faran cadascun d'ells.
La representació de La Mar d'Amics a Brest'08 és modesta, però hi va carregada d'il·lusió i amb moltes ganes d'aprendre més sobre la navegació tradicional. I, segurament, anirà a la millor universitat que podem trobar actualment.
Bon vent!