dimecres, 16 de febrer del 2011

Tarragona Sails - Serrallo 2011

Del 4 al 8 de maig de 2011, al mariner barri del Serralo i dins el marc del port tarragoní, és celebrarà la primera edició del TARRAGONA SAILS - SERRALLO 2011. Una reunió de vaixells d'època i amb esperit de tradició que vol acostar al públic en general a la navegació clàssica i tradicional a vela.

Podeu llegir-ne més detalls clicant sobre la imatge.

dimarts, 8 de febrer del 2011

Projecte fragata Palamós (1875)

En la darrera Assemblea de La Mar d’Amics es presentà el projecte de construcció de una rèplica navegable a escala de la fragata Palamós. Construïda en fusta per B. Robesheau a Meteghan (Nova Escòcia) l’any 1875, des del tombant del segle XX fou propietat de la Naviliera Matas de Palamós. El seu nom original ”Jhon Bunyan” fou canviat pels nous propietaris pel de “Palamós”. Fou registrada amb les següents dimensions: 58.24 m d’eslora, 11.64 metres de mànega i 6.70 metres de puntal. Disposava de dues cobertes. L’any 1894 fou folrada amb coure tota la seva obra viva. Aquesta fragata viatjava entre Palamós, Barcelona i els ports de Canada, Xile o Argentina, transportant tota mena de mercaderies. Al Museu Marítim de Barcelona es conserva el seu mascaró de proa: “El cavaller de la ma al pit”.

Per què una fragata? L’Associació La Mar d’Amics té un nom llarg registrat: Associació per la difusió de la navegació tradicional i la recuperació del patrimoni marítim. Fins ara els esforços de l’entitat s’han basat en la segona part d’aquest nom: la recuperació patrimonial. Ara, en un canvi de rumb, l’objectiu serà la difusió de la navegació tradicional. Sovint hem emprat l’asseveració que dins d’algunes dècades serà possible de construir una barca amb vela llatina, o quadra, però a la nostra latitud, serà més difícil que algú la sàpiga fer navegar. A la nostra entitat els nostres associats disposen d’una varietat important de velers amb aparells diferents: llatina, cangrea, terç, guaira,... però de vela quadra només en té el bergantí “Cyrano”. Amb tot, és un aparell mixt, de bergantí, que combina veles de tall i quadres. Tots aquests raonaments ens menen a un vaixell com és la fragata.

Però la fragata... és un vaixell típic del Mediterrà? És cert parcialment. Durant el segle XIX el comerç català era transatlàntic, i els vaixells d’aquesta mena eren habituals al nostre litoral. La fragata Palamós a més tindrà un paper representatiu de la història palamosina. La família Matas ens ha cedit tota la documentació que han pogut conservar, en la qual s’hi troben els plànols, inscripcions, imatges, etc... Evidentment una associació com La Mar d’Amics no té capacitat econòmica per construir i mantenir una rèplica real d’un vaixell de 58 metres d’eslora. Per aquest motiu s’han cercat experiències externes. En elles s’ha trobat la resposta, que no ha estat altra que la construcció d’una rèplica a escala. Una mena de maqueta navegable on hi caben 6 o 8 tripulants. Amb una maniobra simplificada, però fidel en el nombre de veles, mesures i proporcions.

Un projecte com la rèplica de la fragata Palamós pretén per sobre de tot esdevenir integrador i una eina de participació social. Ha de servir per a dinamitzar l’espai de l’escar (varador) que té l’entitat a la zona de la Pedrera del port de Palamós. En tractar-se d’un projecte a mig termini (3 o més anys), suposarà una presència de l’entitat en l’activitat de la vila, donat que la seva construcció es farà en una zona transparent i visible des del vial del port, permetent que sigui un projecte conegut i participat pels vilatans i transeünts. La construcció ha de servir també perquè els associats col•laboradors aprenguin noves tècniques constructives, i consolidin els seus coneixements en el treball amb caps, veles,...

Què se’n farà de la fragata un cop construïda? El vaixell serà representatiu de l’Associació i d’ús col•lectiu dels seus associats. Esdevindrà l’eina de participació en activitats i festes de marina tradicional arreu: trobades, jornades, fires, festes, etc... Per la seva construcció serà fàcilment transportable dalt d'un remolc. De fet s’estarà en sec la major part del temps i només es farà a la mar en les ocasions que així ho vulguin els associats, fent a priori una estimació de entre 10 i 15 cops l’any. Es tracta d’un projecte singular, diferent i nou al nostre país que permetrà disposar d’una eina per conèixer una mena de navegació avui només permesa a grans bucs escola, majoritàriament militars; que ha de servir per aprendre i comprendre les dificultats que havia plantejat la navegació abans de la invenció dels motors.

La següent presentació explica el projecte amb més detall i mostra un exemple de construcció -en aquest cas d’un bergantí- als Estats Units. Dins uns mesos serà convocada una nova Assemblea per donar, o no, llum verda a aquest projecte.